Tuesday, July 28, 2009

bolasepak

bolasepak merupakan salah satu kegiatan kegemaranku..aku dibesarkan dengan suasana bolasepak..ayah merupakan bekas penjaga gol pasukan johor..dek kerana pembedahan lutut yang dijalani ayah terpaksa berhenti..ayah menggalakkan aku mengikuti bakatnya..semasa di darjah 2 lagi,ayah membawa aku ke stadium larkin untuk menyaksikan perlawanan bolasepak..di tahun 1992 itulah zaman kegemilangan khalid shahdan,nasir yusof,zainal abidin hassan,dollah salleh dan lain-lain..

setelah melihat kehebatan mereka,aku pulang ke rumah..menanam azimat untuk menjadi pemain seperti mereka..aku bermula dengan membuat bola kertas yang dibalut dengan getah..bermain bola di dalam rumah boleh membuat mak naik angin..apakan daya katanya,'anak laki sorang'..

setahun demi setahun hinggalah ke tahun 1995..aku mula terpilih untuk pasukan johor dalam kejohanan mssm..pada tahun 1997 aku telah mengikuti satu sesi pemilihan pemain bagi mengikuti program akademi bolasepak negeri johor di bawah kendalian FAM..hampir seribu pemain yang datang dari seluruh pelusuk negeri..masing-masing dengan kehebatan tersendiri..10 orang panel yang akan memilih pemain untuk program akademi termasuklah khalid shahdan,nasir yusof,wan jamak,darren steward dan lain-lain..aku diberitahu khalid shahdan dan nasir yusof akan menjadi jurulatih bagi akademi bolasepak negeri johor..lagilah melonjak semangat muda aku untuk terpilih,dapat menuntut ilmu bersama nama-nama besar bolasepak malaysia..

hari terakhir pemilihan..panel pemilih memberitahu bahawa keputusan siapa yang terpilih akan diketahui melalui panggilan telefon dan disusuli surat dalam masa sebulan..dua minggu selepas itu aku dihubungi oleh pegawai persatuan bolasepak negeri johor mengatakan aku terpilih,syukur..

tahun 1998 di akademi bolasepak negeri johor..hinggalah ke tahun 2001,pelbagai kejohanan peringkat kebangsaan yang aku sertai..byk juga pengalaman yang ditimba..

pada tahun 2002,keluarga menyuruh aku meninggalkan bolasepak dan menyambung pengajian..aku akur..mungkin ada hikmahnya..

buat sume jurulatih yang telah membimbing aku..terima kasih yang tidak terhingga dari diri ini..

khalid shahdan (yang masih lagi memanggil aku untuk kembali beraksi untuk pasukan johor)
nasir yusof (jurulatih pasukan mleague johor fa sekarang)
syed ahmad (bekas pemain kebangsaan-membimbing pasukan piala coca-cola johor)
amin FAM (jurulatih aku semasa menyertai malaysia under16)
dan buat yang lain-lain..
jutaan terima kasih!!respek!!

No comments:

Post a Comment