Friday, July 31, 2009

warung kopi dan coffee bean

dato dr hj fadzilah kamsah dalam program motivasinya pernah berkata mengenai pepatah 'malu bertanya sesat jalan'..tetapi zaman sekarang 'malu bertanya tak dapat awek,malu menjawab tak dapat pakwe'..

begitulah perubahan zaman..

kata mak,zamannya dahulu ke sekolah hanya berbekalkan 20sen..cukup untuk makan mee goreng dan secawan air..tetapi sekarang,bernasib baik jika sebiji karipap mahupun donat berharga 20sen..untuk mee goreng dan secawan air sekurang-kurangnya rm2..

kata mak,zamannya dahulu,mana ada henfon..aku sendiri mula menggunakan henfon ketika di tingkatan empat..tetapi sekarang,anak kecil yang baru berumur 7 tahun pn sudah memiliki henfon sendiri..mudah untuk berkomunikasi katanya..

kata mak,zamannya dahulu dari rumah ke tempat kerja hanyalah berjalan kaki..tetapi zaman sekarang,mana boleh berjalan kaki..pengangkutan kan banyak..lrt,monorail,erl semua sudah sedia ada..

kata mak,zamannya dahulu mana ada komputer..surat ditaip menggunakan 'typewriter'..

begitulah arus deras kehidupan..globalisasi yang menjadi destinasi..namun,dari mana asalnya kita janganlah dilupa..tukarlah cara kita sekalipun,melayu juga kita..kerana nama boleh ditukar,rambut boleh berubah,juga bahasa..namun darah tetap melayu..tanah juga asal kita..

p/s : demi agama,bangsa dan negara..

No comments:

Post a Comment